Friday, 6 January 2012

WANITA


.:: Aku Bangga Jadi Wanita ::.

Aku bangga terlahir sebagai seorang wanita. Begitu mulianya seorang wanita, sehingga Allah meletakkan surga di bawah telapak kaki seorang ibu. Begitu mulianya seorang wanita, sehingga Allah menyematkan wanita sholehah sebagai perhiasan dunia yang terindah. Begitu mulianya seorang wanita, sehingga Rasul mengatakan seorang wanita sholehah lebih baik daripada 1000 lelaki yang sholeh.



Aku lalu bertanya, sesungguhnya apa yang membuatku bisa begitu mulia? Apakah ketika aku menjadi seorang wanita karir? Apakah ketika aku bisa merebut posisi laki-laki di ranah pekerjaan? Apakah ketika aku bisa menjadi pemimpin kaum lelaki? Apakah ketika aku bergelar sarjana, master dan doktor? Apakah ketika pesona tubuhku melenakan jutaaan pasang mata yang melihatnya? Apakah ketika aku merasa bisa berdiri sejajar dengan kaum lelaki di sektor publik?



Aku terlahir sebagai wanita yang kusadari memang ada yang berbeda. Aku memiliki kelembutan untuk menyayangimu. Aku memiliki kesabaran untuk menjadi sandaranmu. Aku memiliki ilmu untuk membantumu. Aku memiliki cinta untuk menjadikanmu nyaman dengan kehadiranku. Aku memiliki rasa hormat untuk membuatmu menjadi dihargai. Aku memiliki ketegasan untuk menjaga kehormatanku.



Wanita menjadi mulia saat ia bisa menjadi seorang istri yang bisa mendukung perjuangan suami, menjadi seorang ibu yang bisa mencetak generasi idaman umat, menjadi anggota masyarakat yang bisa berperan dalam lingkungannya, dan menjadi seorang hamba yang takut pada Rabbnya.

Wanita menjadi mulia saat tak silau oleh bujuk rayu dunia, tak luntur oleh terpaan badai ujian, tak goyah oleh kilauan permata, tak runtuh oleh ganasnya gelombang badai kehidupan, dan menjadi sosok yang tegar sekuat batu karang.

Wanita menjadi mulia bukan karena balutan busana seksinya. Ia menjadi mulia dengan hijabnya, hijab yang hanya akan dibuka pada orang yang layak untuknya. Karena Ia laksana mutiara di tengah lautan, yang tidak sembarangan orang bisa menyentuhnya, bukan laksana mawar di pinggir jalan yang setiap orang bisa memetiknya bahkan membuangnya sesuka hatinya.
Wanita tak akan menurun kemuliannya saat tidak dianggap berkulit putih, bertubuh langsing, berambut lurus, berwajah cantik, dan berbarang merk mahal dan terkenal. Tapi dia akan menunjukkan diri dengan akhlak mulianya, kelembutan hatinya, kesantunan lisannya, ketulusan senyumnya, keteduhan pandangannya, kecerdasan fikir dan emosinya, serta keteguhan sikapnya.



Wanita tak lebih menurun kemuliannya ketika Ia hanya menjadi ibu rumah tangga. Bahkan itu adalah profesi paling mulia bagi seorang wanita, ummu warobatul bait, yang dimata para feminis dan pejuang gender tak ada nilainya. Bukankah kemuliaan tertinggi hanya di mata Allah? Dan menjadi ibu dan pengatur rumah tangga adalah multiprofesi tanpa gaji tapi berpahala tinggi. Di tangan seorang istrilah dukungan utama perjuangan suami, sandaran rasa lelah suami, tempat terindah keluh kesah suami, dan hiburan paling mujarab bagi suami. Di tangan seorang ibu lah generasi dilahirkan, dipersiapkan, dididik dan diperhatikan. Dialah madrasah pertama dan utama, yang melahirkan calon-calon generasi andalan umat. Dialah manajer rumah tangga paling handal, direktur keuangan paling mumpuni dan partner paling hebat untuk keluarga, yang menjadikan rumahnya adalah baity jannati bagi siapa saja yang berada bersamanya.


Thursday, 5 January 2012

BUDAK BUDAK MASA HADAPAN

semalam aku borak-borak dengan akak angkat aku, akak nadiah, dia sedang mengandung, dia cakap betapa risaunya perihal budak-budak zaman sekarang. bukan pasal kurang ajar dengan ibu bapa, suka mencuri atau apa. tapi perihal seks yang makin berleluasa.

Dia cakap pasal kes budak baru umur 12 tahun sudah buat three some dengan kawan-kawan. Umur 8 tahun sudah kantoi main. Ini gila ni. Sebab aku fikir, masa aku kecik-kecik dulu. Takda pon benda-benda macam ni semua jadi.

Jadi hasil perbincangan dengan akak aku, dan dengan hana. Aku keluarkan dengan beberapa konklusi. Sebab aku betul-betul risau.Serious, tak tipu. Termenung jugaklah aku memikirkan apa akan jadi pada budak-budak masa hadapan.

1. Bagi aku masalahnya ialah konflik. Konflik nafsu dan batasan. Nafsu yang membuak dalam diri kanak-kanak dicampur dengan batasan oleh masyarakat menjadikan perkara lebih teruk. Kira sebagai contoh, aku nak cium di khalayak ramai tak boleh, jadi aku cium di bawah tangga, jadi bila cium di tangga, takkan kiss je kot? Batasan masyarakat menjadikan nafsu lebih meluap-luap.

2. Jangan jadi bodoh. Aku tak cakap batasan tu salah. Nafsu tu yang salah.

3. Nafsu itu normal. Cara melepaskan nafsu yang mereka(budak-budak) belajar menjadi masalah. Terutamanya dari televisyen. Dan perangai ibu-bapa.

4. Asingkan tempat tidur, kalau boleh sejak dari umur satu tahun. Sebab kalau budak tu tidur sekatil dari kecik, sampai ke besar la dia tidur sama dengan mak bapak. Dah tu mak bapak pon buat projek. Nanti anak tengok. Bila kat tadika. Nak test dengan kawan-kawan.

Kononnya budak kecik tak paham. Yang tak paham tu lah kita takut.

5. untuk ibu bapa, Tunjukkan kasih sayang dengan percakapan. Bukan dengan perbuatan berunsur seksualiti. seperti berciuman, tepuk bontot atau memegang kemaluan di depan anak-anak yang masih kecil. Bukan sebab tak manis. Tapi bahaya.

6. Tv merupakan pengaruh terbesar. Potong astro. Astro hanya ada di bilik ibu bapa. Kat ruang tamu tengok tv1,

7. Yang paling penting kawalan. Aku sangat takut melihat kanak-kanak sekarang. Aku dengar jiran aku, budak kecik, borak-borak cerita pasal spender dan panggil kawan dia sebagai 'sarah bogel'. Aku rasa baru 4 tahun budak tu.

8. Aku teringat khutbah jumaat itu hari, "kalau kita tak peluk anak kita, orang lain peluk anak kita, kalau kita tak cium anak kita, orang lain cium anak kita"

9. Sayangilah anak anda, terutamanya yang masih kecik dan tak paham

Monday, 26 December 2011

UNTUK ORANG MENUNGGU

Ada satu perkara ini yang dibuat tanpa disedari, iaitu menunggu. Menunggu ini seperti berjudi. Kira, kalau ok, jalan. Kalau tak ok, terpaksa biarkan sahaja. Itu maksud menunggu. Atau lebih tepat lagi, menunggu orang kita mahu, bukan menunggu air masak atau pon menunggu bus.

Dalam proses penungguan ini, perlulah kau untuk menahan rasa sakit hati, tidak boleh marah, tidak boleh biar sahaja sebab nanti takut lari, perlu banyak sabar. Paling penting, perlu asli. Hati yang betul-betul asli. Tidak berbelah bahagi.

Kita tunggu, kerana kita rasa berbaloi. Benda berbaloi selalunya memang payah mahu dapat kan? Tapi bila dapat, kita mahu jaga betul-betul. Itu kira macam habuan lah atas sebab menunggu.

Tapi perlu tahu, orang yang ditunggu tidak boleh tahu, sebab nanti dia tahu ada orang yang sentiasa tunggu dia, jadi dia akan macam sambil lewa. Tanpa fikir apa-apa. Buat sahaja ikut suka hati mak bapak beliau. Jadi lebih memeritkan orang yang menunggu.

Tapi kalau kau tunggu, dan akhirnya datang-datang balik, masa itu kena terima. Apa sahaja sudah jadi, tangan sudah hilang ke, kaki sudah kudung ke, rambut sudah botak ka, atau buah dada menjadi kecil. Itu semua kau kena terima.

Sebab konon kata hati kau hati asli kan? Jadi bila apa-apa jadi, terima sahaja.

Ia bukan menjadi bodoh, tapi cuma terlampau asli.

LELAKI GULA GULA DAN CARA MEMUJUK.

bagi aku,

orang lelaki mereka lebih fikir secara logik manakala perempuan lebih suka sesuatu yang lebih ke hati. Maknanya orang lelaki suka sesuatu yang masuk akal seperti "mengorat siti nurhaliza"(masuk akal kan?) manakala gadis pula suka benda yang tidak masuk akal seperti "kalaulah boleh dipetik bintang ini satu persatu"(serius tak masuk akal)

Ini bukan diskriminasi, atau mengutuk gadis-gadis comel di atas dunia ini atau apa. Tapi jangan tipulah, kau mesti fikir macamtu jugak kan?

Jadi jika difahami konsep ini kita secara tak lansungnya terus dapat menyelesaikan misteri paling besar dalam dunia, iaitu cara memujuk wanita. walaupun tidak secara menyeluruh. Tapi mungkin sedikit sebanyak.

Ok,

Dari awal,dengan menggunakan contoh.

Mungkin gadis kau marah kau kerana lepak minum beramai-ramai dengan kawan perempuan kau. Kira mereka ini kawan sekolah lama kau. (sumpah ini bukan kes aku. Aku cuba bagi contoh aja). Mungkin bagi kau tiada apa masalah, tapi bagi yang gadis paling besar sekali masalah ini lah dia.

Jadi kiranya gadis kau kuat cemburu dan dia marah kau.

Maka, seperti kebanyakan lelaki yang lain di atas bumi ini. Mereka akan pening dan terkeliru. Dalam hati berkata, "aik? apehal nak marah ni? kawan sekolah je kot. Bukan ada feeling pon"

Lalu si gadis tidak mahu angkat telefon, cakap macam tiada mood, malas nak layan. Atau lebih teruk mungkin membalas dendam dengan mengorat driver taxi.

Kesilapan orang lelaki ialah mereka cuba menerangkan. Mereka cuba menerangkan mengapa gadis itu tak patut marah. Mereka cuba explain satu persatu. Mereka beri sebab mengapa gadis itu tidak boleh marah dengan tindakannya. Kemudian kejadian biasa ialah, perempuan itu tidak mahu dengar penjelasan dan kemudian bikin hati lelaki itu panas sebab gadis itu macam tak paham-paham kemudian lelaki pula yang marah. Yang gadis sudah malas mahu layan lelaki marah, kemudian sedapkan hati sendiri. Kemudian habis.


kan?

Kita berbalik kepada konsep logik tadi.

Gadis kurang logik, jadi mereka tidak mahu dengar logik. Mereka mahu sesuatu yang lebih fantasi. Atau sesuatu yang lebih ke hati. Jangan beri mereka sesuatu yang ke akal. Tidak berkesan.

Jadi cara menyelesaikan masalah ialah ;

Lelaki itu patut beri gula-gula. Gula-gula disini bermaksud ayat manis-manis.
kau tak perlu menerangkan mengapa yang gadis tak boleh marah, atau mengapa tindakan lelaki itu betul, kau jangan fikir siapa betul siapa salah. Kau cuma terus beri "gula-gula".

Contohnya dalam kes tadi, kau mungkin cuma perlu cakap betapa kau tiada feelingnya kau dengan kawan perempuan kau tu, atau kau cuma sayangkan gadis itu seorang, kemudian tambah efek pegang-pegang sana sini sikit. Kemudian sudah.

Contohnya macam budak kecik la kan.

bila budak kecik merajuk sebab tak boleh main pasir, kau tak boleh terangkan mengapa mereka tak boleh main pasir. Mereka takkan faham. Kau cuma beri mereka gula-gula supaya mereka lupa pasal main pasir tadi. Sama macam perempuan lah

MENGENAI KEBODOHAN.

ealousy atau cemburu.

Setiap orang ada kadar yang berbeza tentang tahap kecemburuannya. Tapi paling penting bagaimana mereka handle kecemburuan tersebut.

Ia juga bergantung kepada orang yang terkena cemburu tadi itu.

Konon jika aku ada awek, dia cemburu dekat aku sebab ramai orang cuba add aku di Facebook.

Mungkin tak salah cemburu. Tak pernah salah pon cemburu. Ia membezakan antara kau dengan haiwan. Kalau kau tak reti cemburu. Mungkin kau sejenis amfibia atau kau sepohon kayu daunnya rimbun.

Tapi persoalannya bagaimana kau mengawal tahap cemburu kau. Ada cemburu buta, ada cemburu tak bersebab dan ada cemburu bersebab.

Jadi sekarang kau cakap kau cemburu bersebab,

Tapi bagaimana kau marah perkara yang berbeza. Ada orang marah yang dia lepaskan marahnya atas sebab cemburu tersebut. Ada orang marah dengna cuba menyakitkan hati orang lain kerana dia cemburu. Dengan tujuan supaya orang itu tau rasanya.

Mungkin aku ok untuk yang pertama, tapi tidak untuk cara marah yang kedua.

Sebab kadang-kadang perkara yang disakitkan hati itu berlebihan pula.

Contohnya, jika ada orang add aku di Facebook, orang yang cemburu itu terus dating dengan orang lain pula. Sakit hati lah kan?

Jadi geramlah.

Tiada cara yang betul pon untuk mengawal cemburu. Tapi bagaimana orang yang lagi satu mahu menerima dan cara kau mengawal.

Kadang-kadang kau buat sehabis baik supaya orang tidak cemburu. Tapi cemburu juga. Sampai kau rasa mungkin paling terbaik ialah dengan duduk dalam peti ais sepanjang hidup dan tidak bergaul dengan orang.

Dan jika orang susah untuk terima dan kau tak boleh kawal. Aku rasa. Cubalah belajar.

PERKARA GADIS LIHAT.

Definisi cool itu mungkin berbeza-beza bagi setiap orang. Ia sellaunya berbeza mengikut peringkat umur. Dari zaman masa kecil-kecil mahu jadi raksasa kerana boleh hancurkan bangunan, kemudian main gitar dan menulis blog sudah menjadi cool bila usia sudah remaja.

Kemudian bila tua duit menentukan tahap cool anda. kemudahan-kemudahan seperti rumah atau bilik yang boleh bawak balik perempuan setiap masa dan sesuka hati dan juga kereta yang laju dipandang waktu remaja.

Mahu seronok katanya.

Gadis-gadis seeprti biasa memandang perkara yang cool dalam lelaki. ia berbeza mengikut peringkat umur. Bagi umur aku seperti sekarang ini. Gadis-gadisan memandang wang dan kemudahan-kemudahan seperti di atas yang aku sebut dan bukan lagi perkara-perkara yang dilakukan oleh mereka. Tidak kira jika lelaki mereka tokey ganja sekalipon, mereka tetap akan suka.

Jadi untuk umur seperti aku sekarang, tidak kira betapa baik, lemah lembut dan penyabarnya kamu. Tiada gadis yang mahu.

Itu mungkin pada masa gadis tersebut berumur 19-23 tahun. Tapi mari lihat jika umur mereka sudah beralih kepada 25 tahun dan ke atas, yang mana mereka dalam kepala cuma ada kahwin.

Adakah yang dilihat tadi perkara kemudahan-kemudahan tadi yang dipandang?

Pastinya perkara yang dilihat yang paling utama ialah wang, dan perangai. Kemudahan-kemudahan tadi cuma perkara yang sementara semasa kamu masih tidak matang dan kamu cuma anggap perkara itu sebagai cool pada usia kau sekarang.

orang memilih, adalah kerana perkara yang bakal berlaku di masa hadapan. jika tidak, orang tak akan kisah pon dengan pilihan.

Semoga apa yang aku tulis memberi panduan.

MENGENAI KEBODOHAN

kebodohan tak boleh diukur sebenarnya. Sebagai cntoh kalau aku cakap kau bodoh, bukan bermakna kau bodoh.. Tapi cuma benda yang kau buat tidak kena dengan kehendak aku. Cuma bagi aku, kau bodoh sebab kau buat tidak ikut apa yang aku mahu.

Contoh, mungkin bagi aku kau memang bodoh gila sebab makan nasi guna punggung, Tapi mungkin bagi orang lain yang suka melihat punggung kau, mereka rasa kau makan nasi guna punggung adalah sesuatu yang terlampau bijak.

Atau mungkin aku rasa kau bodoh gila sebab kau keluar dengan lelaki lain, tapi bagi lelaki lain tu, kau ialah bijak sebab keluar dengna dia. JAdi, ianya berbeza-beza mengikut orang - kebodohan.

Tapi pastinya ada kebodohan yang asli, yang padu dan terlampau abadi sekali. Yang tidak kira berapa orang fikir kau bjak sangat. Tapi ia sebenarnya paling bodoh sekali dalam dunia.

Benda yang kau buat, kemudian kau rasa bodoh sebab buat.

Sekurang-kurangnya kau rasa bodoh, supaya kau tak buat lagilah.