Monday, 26 December 2011

MENGENAI KEBODOHAN.

ealousy atau cemburu.

Setiap orang ada kadar yang berbeza tentang tahap kecemburuannya. Tapi paling penting bagaimana mereka handle kecemburuan tersebut.

Ia juga bergantung kepada orang yang terkena cemburu tadi itu.

Konon jika aku ada awek, dia cemburu dekat aku sebab ramai orang cuba add aku di Facebook.

Mungkin tak salah cemburu. Tak pernah salah pon cemburu. Ia membezakan antara kau dengan haiwan. Kalau kau tak reti cemburu. Mungkin kau sejenis amfibia atau kau sepohon kayu daunnya rimbun.

Tapi persoalannya bagaimana kau mengawal tahap cemburu kau. Ada cemburu buta, ada cemburu tak bersebab dan ada cemburu bersebab.

Jadi sekarang kau cakap kau cemburu bersebab,

Tapi bagaimana kau marah perkara yang berbeza. Ada orang marah yang dia lepaskan marahnya atas sebab cemburu tersebut. Ada orang marah dengna cuba menyakitkan hati orang lain kerana dia cemburu. Dengan tujuan supaya orang itu tau rasanya.

Mungkin aku ok untuk yang pertama, tapi tidak untuk cara marah yang kedua.

Sebab kadang-kadang perkara yang disakitkan hati itu berlebihan pula.

Contohnya, jika ada orang add aku di Facebook, orang yang cemburu itu terus dating dengan orang lain pula. Sakit hati lah kan?

Jadi geramlah.

Tiada cara yang betul pon untuk mengawal cemburu. Tapi bagaimana orang yang lagi satu mahu menerima dan cara kau mengawal.

Kadang-kadang kau buat sehabis baik supaya orang tidak cemburu. Tapi cemburu juga. Sampai kau rasa mungkin paling terbaik ialah dengan duduk dalam peti ais sepanjang hidup dan tidak bergaul dengan orang.

Dan jika orang susah untuk terima dan kau tak boleh kawal. Aku rasa. Cubalah belajar.

No comments:

Post a Comment